Как диетата влияе върху киселините? Гастроезофагеална рефлуксна болест.

Почти всеки е имал киселини – това неприятно усещане за парене в гърдите след ядене на тежка храна – в някакъв момент от живота си. Но докато случайните киселини не са причина за безпокойство, киселините, които се появяват повече от веднъж седмично, стават по-тежки или се появяват през нощта и ви събуждат от сън, може да насочват към гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ).

Правилното лечение на ГЕРБ винаги започва с посещение при гастроентеролог за поставяне на точна диагноза. Важно е да се отбележи, че хроничният рефлукс не се подобрява сам. Лекарствата без рецепта могат да осигурят краткотрайно облекчение на симптомите, но могат да маскират основното заболяване, ако се използват дългосрочно.

В тази статия ще разгледаме какво представлява гастроезофагеалната рефлуксна болест и как можем да я управляваме с промени в хранителните навици и начина на живот.

Какво представлява гастроезофагеалната рефлуксна болест?

Гастроезофагеалната рефлуксна болест (ГЕРБ) е често срещано хронично заболяване с разпространение до 10%-20% в западния свят. Гастроезофагеален се отнася до стомаха и хранопровода. Рефлуксът се отнася до обратното връщане на киселинно или некиселинно стомашно съдържимо в хранопровода. 

Мускулна клапа на кръстопътя на стомаха и хранопровода, наричана долен езофагеален сфинктер (ДЕС) или кардия, обикновено действа заедно с диафрагмата като бариера за предотвратяване на рефлукса на стомашно съдържимо към хранопровода. Ако тази бариера се отпусне в неподходящи моменти или по друг начин е компрометирана, възниква рефлукс. Факторите, които могат да засегнат долния езофагеален сфинктер и да доведат до хронични киселини, включват:

  • наднормено тегло или затлъстяване
  • бременност
  • пушене или вдишване на вторичен дим
  • някои лекарства
  • хиатална херния (състояние, при отворът в диафрагмата позволява на част на стомаха да се придвижи нагоре към гръдния кош) 

Симптомите на ГЕРБ варират от човек на човек. Често са постоянни, като хронични киселини и регургитация (връщане на стомашно съдържимо обратно към устната киселина). Но понякога няма видими симптоми и наличието на ГЕРБ се разкрива, когато усложненията станат очевидни.

Връзката между храната и киселините

Хранителните навици играят ключова роля в развитието и влошаването на симптомите на гастроезофагеалния рефлукс.

Храни, които могат да влошат киселините

Някои храни и напитки могат да допринесат за по-слабата функция на ДЕС или повишаване на производството на киселината в стомаха, което увеличава риска от рефлукс. Примери за неща, които да намалите или да избягвате във вашата диета, включват:

  • храни с високо съдържание на мазнини, калории 
  • кофеин 
  • шоколад 
  • пикантни храни 
  • мента 
  • газирани напитки
  • цитрусови и доматени продукти 

Идентифицирането и избягването на провокиращите храни са важни за управлението на симптомите на ГЕРБ. Могат да варират от човек на човек. Воденето на дневник за хранене може да помогне за откриването на индивидуалните провокатори.

Храни, които могат да облекчат киселините

Правилното хранене при гастроезофагеалния рефлукс не означава да се изключат всичките любими храни. Често е достатъчно да направите само няколко прости промени в настоящата си диета.

Въпреки че не съществува доказана „ГЕРБ диета“, следните храни могат да ви помогнат да облекчите или избегнете симптомите:

  1. Белтъчини: Опитайте се да консумирате нетлъсти източници на белтъчини, като птиче месо, риба и растителни източници като бобови култури, соя и тофу.
  2. Некисели плодове и зеленчуци: Изберете плодове като банани, ябълки и дини, и зеленчуци като броколи, моркови и зелени листни зеленчуци.
  3. Пълнозърнести храни: Предпочитайте пълнозърнест хляб, овес, киноа и кафяв ориз, които са богати на фибри и е по-малко вероятно да предизвикат рефлукс.
  4. Здравословни мазнини: При тях е по-малко вероятно да причинят киселинен рефлукс, отколкото животинските и силно преработени мазнини. Включете ядки и семена, зехтин, авокадо, шафран, соя, царевица, тофу и мазни риби като сьомга и пъстърва.

Други стратегии за облекчаване на киселините

Може да въведете следните стратегии, за да намалите симптомите на рефлукс:

  1. Поддържане на здравословно тегло: Излишното тегло, особено в областта на корема, може да увеличи налягането върху стомаха и да предизвика или влоши рефлукса.
  2. Консумиране на по-малки и по-чести хранения: Обилните хранения увеличават налягането върху ДЕС и риска от рефлукс. Опитайте се да ядете по-малки порции храна, но по-често през деня.
  3. Избягване храненето преди лягане: Храненето близо до лягане може да увеличи риска от киселини през нощта. Приключете храненето поне три часа преди лягане.
  4. Вертикална позиция след хранене: Поддържайте изправена позиция поне два часа след хранене, за да насърчите нормалното храносмилане и да намалите риска от киселини.
  5. Отказ от пушене: Пушенето може да увеличи риска от рефлукс, като отслаби ДЕС.
  6. Управление на стреса: Стресът може да засили симптомите на ГЕРБ, като увеличи производството на киселина и забави храносмилането.
  7. Достатъчно пълноценен сън: Лошият сън може да увеличи симптомите на ГЕРБ. Целете се към седем до девет часа сън.

Забележка: Тази статия предоставя информация с образователна цел. Винаги се консултирайте с медицински специалист преди да направите резки промени в хранителния си режим.

Направете първи стъпки към по-добро здраве

Още от Блога